Harver, het Nederlandse bedrijf dat sollicitatiebrieven overbodig wil maken met software en big data, heeft in een nieuwe investeringsronde 15 miljoen dollar (13,5 miljoen euro) opgehaald.
In 2017 leidden investeringsrondes geleid door investeringsfonds Insight Venture Partners al tot financiële injecties van respectievelijk 8,1 miljoen dollar en 4,2 miljoen dollar in Harver. De nieuwe investeringsronde werd geleid door hetzelfde Amerikaanse fonds.
Harver helpt bedrijven bij het vinden van geschikt personeel door bij de eerste schifting in sollicitanten gebruik te maken van big data. Grote namen als Booking.com, Albert Heijn, Heineken en Hema zijn aangesloten op het platform. Met de software van Harver kunnen bedrijven snel grote groepen sollicitanten doorlichten door ze online tests te laten doen, die variëren van 20 minuten tot anderhalf uur.
Door te kijken naar kenmerken als werkervaring, taalvaardigheid en persoonlijkheid kan het algoritme voorspellen of een kandidaat geschikt is voor een baan. De software helpt werkgevers ook bij het wegnemen van zogenoemde bias: vooroordelen over sollicitanten op basis van bijvoorbeeld ras of geslacht.
Hoe doet Harver het sinds we er op bezoek waren?
Het bedrag van 15 miljoen dollar "brengt Harver’s totale financiering op 35 miljoen dollar", aldus het bedrijf in een persbericht. Toen Business Insider begin 2018 op bezoek ging bij het Amsterdamse kantoor van Harver, stond de teller nog op 13,8 miljoen dollar. Voor de optelsom komen we dan nog 6,2 miljoen dollar tekort.
"De 13,8 miljoen zijn de investeringen van Insight Venture Partners sinds de Series A-ronde", zegt medeoprichter en directeur Barend Raaff aan de telefoon vanuit Sri Lanka, waar programmeurs voor Harver werken. "Voor die tijd hadden we ook al verschillende investeringen binnengehaald, onder andere bij TMI Investments.""
Raaff sprak in februari 2018, vlak na de vorige investeringsronde, een aantal doelen uit. In hoeverre zijn die gerealiseerd en waar wordt het nieuwe bedrag van 15 miljoen dollar aan besteed?
"De vorige investering is voor een groot deel richting groei in de VS gegaan", zegt Raaff. "Daar zijn we in de tussentijd van 12 naar 21 medewerkers gegaan. We hebben ook veel in de ontwikkeling van ons product geïnvesteerd. We zijn steeds meer delen van het recruitmentproces aan het automatiseren. Solliciteert iemand bij een Albert Heijn-vestiging waar geen vraag is, dan kan het systeem een vacature voorleggen in een ander filiaal.
"Het doel is om zelfs het hele proces over te nemen, tot en met ondertekening van het contract. We zijn een heel eind, maar vergelijk het met een elektrische auto: alles moet perfect kloppen voor je er de weg mee opgaat. Daarom heeft het product nog tijd en investeringen nodig."
Doelen van 2018 langs de meetlat
In New York is Harver dus van 12 naar 21 medewerkers gegaan. "De ambitie is om er elke maand twee mensen bij te plussen", zei Raaff in februari 2018. Dat tempo is niet gehaald. Maar ook in Amsterdam is het team gestaag doorgegroeid, van 50 naar 60 mensen. Het aantal programmeurs in Sri Lanka steeg ook, van 12 naar 20.
De omzet dan. Harver wil die elk jaar verdubbelen. “Tot nu toe ziet dat er erg goed uit voor dit jaar”, aldus de directeur in 2018. “En voor 2019 hebben we ook signalen dat dat gaat lukken.” Raaff weet inmiddels dat de omzet in 2018 met 85 procent groeide ten opzichte van 2017. Doel voor 2019 blijft verdubbeling. "Maar investeren in het product is ook belangrijk. Een beter product betekent uiteindelijk vanzelf meer omzet."
En Harvers plan om afgewezen sollicitanten in hun systeem te helpen met het vinden van een andere baan? "We kunnen ze vertellen: hierom ben je het niet geworden. Maar heb je hier weleens over nagedacht?", zei Raaff vorig jaar. "Leuk om dat terug te horen", zegt hij nu. "We zijn dat inderdaad gaan doen. Bijvoorbeeld dus tussen verschillende filialen van Albert Heijn, maar ook tussen AH-winkels en -distributiecentra. We willen dit steeds verder uitbreiden, eerst tot verschillende merken binnen Ahold en uiteindelijk helemaal tussen bedrijven."
Lees meer:
- Online achtervolgd door advertenties? Die technologie gebruikt Wonderkind om vacatures onder de aandacht te brengen
- Unilever laat sollicitanten denkspelletjes doen – en dat is een enorm succes
- Solliciteren? Bereid je voor op deze nieuwe trend, zegt deze hoogste HR-manager van Booking.com
- Zijn recruiters dom? Nee, maar vaak wel jong en onervaren